Η αναφορά στα εξελικτικά στάδια του λόγου, θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε αν ένα παιδί πρέπει να αξιολογηθεί από λογοπεδικό (λογοθεραπευτή) ή όχ....
Η αναφορά στα εξελικτικά στάδια του λόγου, θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε αν ένα παιδί πρέπει να αξιολογηθεί από λογοπεδικό (λογοθεραπευτή) ή όχι.
Πριν όμως διαβάσουμε παρακάτω, πρέπει να λαμβάνουμε υπ’ όψιν μας ότι κάθε παιδί έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης. Η μη επίτευξη των οροσήμων της γλωσσικής ανάπτυξης, αποτελεί μια ένδειξη τόσο για τον γονιό όσο και για τους ειδικούς. Έως 12 μηνών λοιπόν, ένα παιδί καταλαβαίνει απλές οδηγίες (π.χ. πού είναι η μπάλα, δώσε μου το μήλο), παίζει με την ικανότητά του να παράγει ήχους, λέει «μαμά», «μπαμπά» και χρησιμοποιεί μια λέξη συνειδητά για να ονομάσει ένα άτομο ή ένα αντικείμενο. Έως 18 μηνών, το λεξιλόγιό του εμπλουτίζεται και ονομάζει οικεία αντικείμενα.
Έως 2 ετών, καταλαβαίνει πιο σύνθετες οδηγίες, δείχνει εικόνες, λέει το όνομά του και σχηματίζει μικρές προτάσεις με 2-3 λέξεις (π.χ. μαμά νερό, πάει η μπάλα κ.λπ.). Έως 3 ετών, καταλαβαίνει απλές ιστορίες, του αρέσει να ακούει παραμύθια, καταλαβαίνει τις ερωτήσεις «πού» και «ποιος», χρησιμοποιεί προτάσεις με ρήμα και κάνει ερωτήσεις. Η ομιλία του αρχίζει να γίνεται πιο καθαρή και κατανοητή από ενήλικες εκτός του οικείου περιβάλλοντος του παιδιού. Έως 4 ετών, μπορεί να διηγείται άμεσες εμπειρίες του, να χρησιμοποιεί σύνθετες γραμματικά και συντακτικά προτάσεις και η ομιλία του να πλησιάζει αυτή των ενηλίκων, με τους περισσότερους ήχους να είναι διακριτοί εκτός από κάποιες εξαιρέσεις ( /ρ/ και κάποια συμπλέγματα ήχων).
Από 5 έως 6 ετών, ένα παιδί θα πρέπει να κατακτήσει όλους τους ήχους και να μπορεί να παρακολουθεί και να ανταποκρίνεται σε σύνθετους διαλόγους και συνθετότερα νοήματα. Aν το παιδί παρεκλίνει από τα ορόσημα αυτά, τότε είναι σημαντικό να επισκεφθούμε λογοθεραπευτή.
Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένα παιδί μπορεί να οφείλονται σε διάφορες αιτίες σε:
Μια αναπτυξιακή ανωριμότητα: το παιδί δεν επικοινωνεί όπως θα περίμενε κανείς με βάση την ηλικία του αλλά σαν παιδί μικρότερης ηλικίας. Οργανικά, γενετικά ή μετά-γεννητικά προβλήματα: βαρηκοΐα, σχιστία, δυσκολία στην αναπνοή, μάσηση, κατάποση, οδοντικές ανωμαλίες , εγκεφαλική παράλυση, νοητική καθυστέρηση, σύνδρομα,
Διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή κ.ά.
Ειδική Γλωσσική Διαταραχή
Τραυλισμό
Άλλους παράγοντες: ψυχολογικά προβλήματα, Προβλήματα Συγκέντρωσης, Προσοχής, Υπερκινητικότητας, Συμπεριφοράς, αντίξοες περιβαλλοντικές συνθήκες κ.ά.
Προβλήματα φωνής
Περισσοτερα:https://www.infokids.gr/xreiazetai-to-paidi-moy-logotherapeia/