Άρθρα

Κάθε παιδί είναι μοναδικό και έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης. Μεγαλώνοντας , ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα στην οποία βρίσκεται, ξεδιπλώνει με μοναδικό τρόπο τις γλωσσικές του ικανότητες. Τα στάδια ανάπτυξης λόγου και ομιλίας που συνήθως συναντάμε στη διεθνή

 
βιβλιογραφία αναφέρονται στο μέσο όρο των παιδιών. Συνεπώς, οποιαδήποτε μικρή απόκλιση που παρατηρούν οι γονείς στο δικό τους παιδί, δεν ερμηνεύεται απαραίτητα ως κάποια διαταραχή λόγου, ούτε ότι το παιδί θα πρέπει να ενταχθεί, οπωσδήποτε, σε πρόγραμμα λογοθεραπευτικής παρέμβασης.
 
• Αν δεν κατανοεί αυτό που του λέτε, δεν αντιδρά στις οδηγίες που του δίνετε ή δεν ανταποκρίνεται στις προσπάθειες που κάνετε για να επικοινωνήσετε μαζί του
• Αν η ομιλία του δεν είναι σχετική με τις ερωτήσεις που του κάνετε ή με τη συζήτηση
• Αν δεν μπορεί να μασήσει ή να καταπιεί την τροφή (υγρή ή στερεή ) και πνίγεται
• Αν τρώει επιλεκτικά μόνο συγκεκριμένα είδη και υφές τροφών πχ μπισκότα, γάλα μακαρόνια κ.α.
• Αν ξαφνικά και απότομα η ομιλία του σταματήσει
• Αν μιλάει ‘μωρουδίστικα’ μετά τα 4 και η ομιλία του δεν είναι καταληπτή από άλλους
• Αν δε χρησιμοποιεί σωστά δομημένες προτάσεις ή έχει φτωχό λεξιλόγιο ή δεν αρθρώνει σωστά τους φθόγγους που αναπτύσσονται τελευταίοι στην ηλικία των 5 χρονών.
• Αν παρουσιάζει δυσκολία στη χρήση του ‘ρ' ή του ‘θ' στα 6 του χρόνια.
• Αν δεν δείχνει σημεία επικοινωνίας με το περιβάλλον και δεν αντιδρά σε ήχους
• Αν κάνει στερεοτυπικές, μονότονες και επαναλαμβανόμενες κινήσεις με το σώμα, τα χέρια ή το κεφάλι
• Αν ασχολείται με ιδιόρρυθμο τρόπο με τα παιχνίδια του και έχει εμμονές
• Αν δυσκολεύεται να ξεκινήσει να μιλάει, κολλάει στον πρώτο ήχο της λέξης ή επαναλαμβάνει πολλές φορές κάποια συλλαβή, λέξη ή μικρή φράση
• Αν δυσκολεύεται να μάθει πράγματα καθημερινής ρουτίνας ακόμα και μετά από πολλές προσπάθειες.
• Αν δυσκολεύεται στην ανάγνωση και τη γραφή.
 
Επίσης, αν υπάρχουν δυσκολίες συμπεριφοράς που επηρεάζουν την επικοινωνία και τη κοινωνική συνδιαλλαγή του παιδιού στο οικογενειακό ή το σχολικό του περιβάλλον, όπως:
 
• Υπερκινητικότητα
• Διάσπαση προσοχής
• Μειωμένο εύρος προσοχής
• Έλλειψη βλεμματικής επαφής
• Αποστασιοποίηση από συνομήλικους
• Μεγάλα έντονα νευρικά ξεσπάσματα

Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν πολύ συγκεκριμένη εικόνα για το τι είναι η λογοθεραπεία. Θεωρούν πως οι λογοθεραπευτές μαθαίνουν απλά στα παιδιά να λένε το ‘σ’ ή το ‘ρ’. Αλήθεια, όμως, είναι μόνο αυτό ; Σε τι βοηθάει η λογοθεραπεία ; Το βασικό αντικείμενο ενασχόλησης ενός λογοθεραπευτή είναι ο λόγος αλλά δεν είναι μόνο αυτό.

 
Οι λογοθεραπευτές ασχολούνται με ένα ευρύ φάσμα διαταραχών που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με λειτουργίες που συμμετέχουν στον λόγο και την επικοινωνία. Εκτός από τα προβλήματα ομιλίας και γλωσσικής ανάπτυξης, ένας λογοθεραπευτής είναι εκπαιδευμένος να αξιολογεί και να αντιμετωπίζει διαταραχές όλων των ηλικιών και στους παρακάτω τομείς:
 
Φωνή
 
Η βραχνάδα, η τραχύτητα, η υπερβολική ένταση δεν είναι χαρακτηριστικά μόνο της φωνής των ενηλίκων. Τα παιδιά παρουσιάζουν δυσφωνίες αρκετά συχνά αλλά πολλές φορές αγνοούνται αφού θεωρούνται συμπτώματα ιώσεων ή και στοιχεία του χαρακτήρα του παιδιού. Η θεραπεία φωνής αντιμετωπίζει τα προβλήματα φωνής παιδιών και ενηλίκων συμβάλλει στην εδραίωση υγιών φωνητικών συμπεριφορών.
 
Σίτιση και Κατάποση
 
Οι λογοθεραπευτές ασχολούνται και με την αντιμετώπιση της δυσφαγίας. Τα παιδιά με διαταραχές σίτισης και επιλεκτική διατροφή είναι πιθανό να παρουσιάσουν προβλήματα σε κάποια από τις φάσεις της κατάποσης. Επομένως, μπορούν να επωφεληθούν τη λογοθεραπευτική παρέμβαση
 
Κοινωνικές δεξιότητες και Πραγματολογία
 
Η επιτυχημένη επικοινωνία απαιτεί επαρκείς κοινωνικές δεξιότητες και σωστή πραγματολογία της γλώσσας. Η πραγματολογία αποτελείται από όλα τα στοιχεία αλληλεπίδρασης, την ερμηνεία των μη-λεκτικών σημείων, την πρόβλεψη στην ανταλλαγή μηνυμάτων κατά την επικοινωνία. Έάν οι δεξιότητες αυτές είναι ελλιπείς, η επικοινωνία καθίσταται δύσκολη.
 
Γνωστικές λειτουργίες
 
Ο λόγος αποτελει μια από τις νοητικές λειτουργίες του ανθρώπινου εγκεφάλου και δεν λειτουργεί ανεξάρτητα από αυτές. Αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια, νευρο-εκφυλιστικές ασθένειες-άνοιες, κρανιο-εγκεφαλικές κακώσεις, μπορεί να εμποδίσουν την ομαλή λειτουργία του εγκεφάλου και να προκαλέσουν διαταραχές σε γνωστικό επίπεδο που συνδέονται άμεσα με τη γλώσσα. Η λογοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει στην αποκατάσταση των λειτουργιών αυτών.

Οεγκέφαλός μας παίρνει την… κατιούσα πολύ αργότερα από ό,τι πιστεύαμε κατά τη διάρκεια του ανθρώπινου βίου. Συγκεκριμένα ενώ εθεωρείτο ότι η φθίση των νοητικών λειτουργιών ξεκινά μόλις από τα 25 έτη ζωής, μια νέα μελέτη ερευνητών του Πανεπιστημιακού Ιατρικού Κέντρου της Ουτρέχτης στην Ολλανδία (UMC Utrecht), η οποία δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Νature Neuroscience», δείχνει ότι αυτή η πτώση λαμβάνει χώρα μεταξύ 30 και 40 χρόνων.

H υποψήφια διδάκτορας Ντόριεν φαν Μπλόις και ο νευρολόγος Φρανς Λέιτεν μαζί με συναδέλφους τους από το UMC Utrecht και την Κλινική Mayo εξέτασαν την ταχύτητα επεξεργασίας του ανθρώπινου εγκεφάλου και πώς αυτή αλλάζει με την πάροδο του χρόνου.

Ταχύτερη επικοινωνία

Μεταξύ άλλων οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι η επικοινωνία μεταξύ διαφορετικών περιοχών του εγκεφάλου μας γίνεται ολοένα και ταχύτερη: από δύο μέτρα το δευτερόλεπτο που είναι η ταχύτητα μετάδοσης σημάτων στα τετράχρονα παιδιά διπλασιάζεται στα άτομα μεταξύ 30 και 40 ετών φθάνοντας τα τέσσερα μέτρα το δευτερόλεπτο. Μόνο μετά από αυτή την ηλικία αρχίζει η επιβράδυνση. «Ο ανθρώπινος εγκέφαλος συνεχίζει να αναπτύσσεται για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ό,τι πιστεύαμε» σημείωσε η φαν Μπλόις.

Διαφορές στην ανάπτυξη των εγκεφαλικών περιοχών

Η ερευνητική ομάδα παρατήρησε επίσης μέσω της μελέτης της και διαφορές μεταξύ περιοχών του εγκεφάλου. Για παράδειγμα ο μετωπιαίος λοβός – το πρόσθιο τμήμα του εγκεφάλου μας που είναι υπεύθυνο για τη σκέψη και την εκτέλεση καθηκόντων – αναπτύσσεται για μεγαλύτερο διάστημα σε σύγκριση με την περιοχή του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη για την κίνηση. Η φαν Μπλόις εξήγησε ότι «τις διαφορές αυτές τις γνωρίζαμε χάρη σε προηγούμενες μελέτες, ωστόσο τώρα με τη νέα μελέτη μας έχουμε αδιάσειστα δεδομένα». Μάλιστα, όπως προσέθεσε η ερευνήτρια, η ανάπτυξη της ταχύτητας επεξεργασίας του εγκεφάλου δεν είναι γραμμική αλλά ακολουθεί το σχήμα της καμπύλης.

Χάρτης του εγκεφάλου χάρη σε ηλεκτρόδια

Οι ερευνητές εξήγαγαν τα νέα δεδομένα κάνοντας ακριβείς μετρήσεις με χρήση ενός πλέγματος ηλεκτροδίων το οποίο τοποθετείται στον εγκέφαλο (για την ακρίβεια κάτω από το κρανίο) κάποιων ασθενών με επιληψία κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας τους για διεξαγωγή επέμβασης ενάντια στη νόσο. Το πλέγμα αυτό αποτελείται από 60-100 ηλεκτρόδια τα οποία μετρούν την εγκεφαλική δραστηριότητα. «Ενεργοποιώντας τα ηλεκτρόδια μπορούμε να δούμε ποιες περιοχές του εγκεφάλου αποκρίνονται με μη φυσιολογικό τρόπο και έτσι να δημιουργήσουμε έναν χάρτη με τις περιοχές που πρέπει να αφαιρεθούν κατά την επέμβαση για την επιληψία» εξήγησε ο δρ Λέιτεν.

Μοντέλο για τον υγιή εγκέφαλο

Η ιδέα ότι τα δεδομένα αυτά μπορούν να αποδειχθούν πολύτιμα και σε ό,τι αφορά την κατανόηση της λειτουργίας του υγιούς εγκεφάλου ήλθε αναπάντεχα στους ερευνητές προσφάτως. «Συλλέγουμε τέτοια δεδομένα εδώ και περίπου 20 χρόνια» σημείωσε ο δρ Λέιτεν και προσέθεσε: «Ωστόσο μόλις πριν από λίγα χρόνια συνειδητοποιήσαμε ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις περιοχές του εγκεφάλου που δεν πλήττονται από την επιληψία ως μοντέλο για τον υγιή ανθρώπινο εγκέφαλο».

Η Φαν Μπλόις εξήγησε ότι «αν ενεργοποιήσουμε ένα ηλεκτρόδιο σε μια περιοχή, υπάρχει αντίδραση σε μια άλλη περιοχή του εγκεφάλου. Αυτό μας επιτρέπει να γνωρίζουμε ότι δύο αυτές περιοχές επικοινωνούν μεταξύ τους. Μπορούμε έτσι να μετρήσουμε πόσος χρόνος χρειάζεται ώστε να λάβει χώρα αυτή η αντίδραση. Αν ξέρουμε την απόσταση μεταξύ αυτών των δύο διαφορετικών εγκεφαλικών περιοχών, μπορούμε να υπολογίσουμε πόσο γρήγορα μεταδίδεται το σήμα από τη μία στην άλλη».

Βελτιωμένα υπολογιστικά μοντέλα

Τα αποτελέσματα της νέας μελέτης παρέχουν σημαντικές πληροφορίες για το ανθρώπινο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα. Οι επιστήμονες προσπαθούσαν επί μακρόν να χαρτογραφήσουν την επικοινωνία μεταξύ διαφορετικών περιοχών του εγκεφάλου μας. Με τα καινούργια στοιχεία θα μπορούν πλέον να δημιουργούν πιο ρεαλιστικά υπολογιστικά μοντέλα του ανθρώπινου εγκεφάλου.

Καλύτερη κατανόηση πολλών εγκεφαλικών διαταραχών

Για να λειτουργήσουν αυτά τα μοντέλα, εκτός από τις πληροφορίες σχετικά με την επικοινωνία των εγκεφαλικών περιοχών απαιτούνται και ακριβείς τιμές σε ό,τι αφορά την ταχύτητα της επικοινωνίας. «Τώρα έχουμε αυτές τις τιμές διαθέσιμες για πρώτη φορά» είπε ο δρ Λέιτεν και κατέληξε: «Με τα δεδομένα μας οι ερευνητές ανά τον κόσμο θα μπορούν να δημιουργήσουν νέα βελτιωμένα υπολογιστικά μοντέλα που θα αυξήσουν τη γνώση μας για τη λειτουργία του εγκεφάλου. Αναμένουμε η έρευνά μας να δώσει ώθηση όχι μόνο στο πεδίο της επιληψίας αλλά και σε πλήθος άλλων εγκεφαλικών διαταραχών».

Η διατροφή συνδέεται άμεσα με την εγκεφαλική ανάπτυξη και λειτουργία. Όλα τα θρεπτικά στοιχεία της διατροφής μας είναι απαραίτητα για τη σωστή ανάπτυξη του εγκεφάλου. Στο σημερινό άρθρο αναφέρονται τα πιο σημαντικά.

Η πιο ενεργή περίοδος νευρολογικής ανάπτυξης είναι οι πρώτες 1000 ημέρες της ζωής. Δηλαδή, η περίοδος που ξεκινάει από τη σύλληψη μέχρι και το 2ο έτος. Η δομή του εγκεφάλου αρχίζει να σχηματίζεται από τη 18η ημέρα μετά τη σύλληψη και αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς για τα 2 πρώτα χρόνια. Φυσικά, αυτό δε σημαίνει ότι η ανάπτυξη του εγκεφάλου σταματάει εκεί, αλλά συνεχίζεται και σε επόμενα στάδια της ζωής. Στο αποκορύφωμα αυτής της ανάπτυξης, στην ηλικία περίπου των 10 ετών, ο ανθρώπινος εγκέφαλος αποτελεί το 5-10% της μάζας του σώματος και καταναλώνει το 50% του βασικού μεταβολισμού του σώματος. Σ’ έναν ενήλικα τα ποσοστά αυτά ανέρχονται σε 2% και 20-25% αντίστοιχα. Ακόμη, φαίνεται ότι μέχρι την ηλικία των 3-5 ετών οι ανάγκες του εγκεφάλου σε γλυκόζη είναι διπλάσιες από αυτές ενός ενήλικα.

Μακροθρεπτικά Συστατικά

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη γλυκόζη τόσο για πηγή ενέργειας όσο και για την ανάπτυξή του. Η επαρκής πρόσληψη μακροθρεπτικών συστατικών, δηλαδή υδατανθράκων (γλυκόζη), λίπους, πρωτεΐνης καθώς και ενέργειας είναι απαραίτητη για τη φυσιολογική ανάπτυξη του εγκεφάλου. Η υποθρεψία στις πρώτες ημέρες της ζωής έχει συσχετιστεί με χαμηλότερη βαθμολογία σε τεστ IQ, μειωμένη επίδοση στο σχολείο καθώς και με συμπεριφοριστικές διαταραχές.

• Υδατάνθρακες
Αποτελούν τη βασική πηγή ενέργειας για τον οργανισμό. Οι καλύτερες πηγές υδατανθράκων είναι οι σύνθετοι υδατάνθρακες όπως είναι τα προϊόντα ολικής (καστανό ρύζι, μακαρόνια ολικής, ψωμί ολικής κλπ), τα όσπρια, τα φρούτα κ.ά. Σε μικρές ηλικίες συστήνεται η αποφυγή κατανάλωσης ζάχαρης καθώς και επεξεργασμένων/ τυποποιημένων τροφίμων που συχνά είναι πλούσια σε ζάχαρη.

• Πρωτεΐνη
Η πρωτεΐνη είναι απαραίτητη για την αποκατάσταση των ιστών, την εναπόθεση άλιπης μάζας σώματος και την ανάπτυξη. Κατά τη διάρκεια της ταχείας ανάπτυξης της βρεφικής ηλικίας, οι απαιτήσεις σε πρωτεΐνη είναι υψηλότερες από αυτές μεγαλύτερων παιδιών ή ενηλίκων. Μέσω της πρωτεΐνης, προσλαμβάνουμε όλα τα απαραίτητα αμινοξέα τα οποία δεν μπορεί να συνθέσει από μόνος του ο οργανισμός. Είναι σημαντικό να καταναλώνουμε ποικιλία πρωτεϊνικών πηγών κατά τη διάρκεια της ημέρας όπως: γαλακτοκομικά πρϊόντα, κοτόπουλο, κόκκινο κρέας, αυγά, ψάρι, όσπρια κ.ά.

• Μακράς αλύσου λιπαρά οξέα
Παράδειγμα αποτελούν τα ω-3 λιπαρά οξέα τα οποία είναι απαραίτητα για τη νευρογένεση και τη νευροδιαβίβαση. Μάλιστα, η έλλειψή τους έχει συσχετιστεί με μειωμένη γνωστική λειτουργία και ελλιπή συμπεριφοριστική ανάπτυξη. Αξίζει να αναφερθεί ότι μελέτες δείχνουν ότι η πρόσληψη των στοιχείων αυτών μέσω της διατροφής σε σύγκριση με τη λήψη τους σε μορφή συμπληρώματος είναι πιο αποτελεσματική. Καλές πηγές ω-3 λιπαρών οξέων αποτελούν τα ψάρια και τα θαλασσινά (σολομός, γαύρος, σαρδέλα), τα ιχθυέλαια, ο λιναρόσπορος, ο κολοκυθόσπορος, οι σπόροι chia, οι ξηροί καρποί (π.χ. καρύδια).

Ιχνοστοιχεία

Ο σίδηρος, ο ψευδάργυρος, ο χαλκός και το σελήνιο αποθηκεύονται κυρίως στο μεταιχμιακό σύστημα και παίζουν ρόλο στη ρύθμιση των συναισθημάτων, της συμπεριφοράς, της μνήμης και του συντονισμού των κινήσεων. Επιπλέον, μελέτες δείχνουν ότι εάν εκμηδενιζόταν η διατροφική έλλειψη σιδήρου, ψευδαργύρου και ιωδίου στον κόσμο, τότε το παγκόσμιο IQ θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 10 βαθμούς.

• Σίδηρος
Το κόκκινο κρέας είναι η καλύτερη πηγή σιδήρου και αυτή που απορροφάται πιο εύκολα από τον οργανισμό. Ακολουθούν τα πουλερικά και ορισμένα ψάρια και θαλασσινά (π.χ. μπακαλιάρος, γαρίδες). Φυτικές πηγές σιδήρου αποτελούν τα όσπρια (π.χ. φακές) και κάποια λαχανικά (π.χ. σπανάκι).

• Ψευδάργυρος
Τον ψευδάργυρο τον συναντάμε στα θαλασσινά, το κόκκινο κρέας, τα πουλερικά, τα όσπρια, τα γαλακτοκομικά και τους ξηρούς καρπούς.

• Ιώδιο
Το ιώδιο συμβάλει στην εγκεφαλική ανάπτυξη μέσω της υποστήριξης της σύνθεσης των ορμονών του θυρεοειδούς (Τ3 & Τ4), οι οποίες είναι απαραίτητες για τη νευροανάπτυξη. Το πρώτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης η παραγωγή της Τ3 του εμβρύου βασίζεται στην Τ4 της μητέρας. Βρίσκεται κυρίως στα ψάρια, τα θαλασσινά, τα γαλακτοκομικά και το ιωδιούχο αλάτι.

• Σελήνιο & Χαλκός
Πηγές σεληνίου αποτελούν τα: φιστίκια Βραζιλίας, αυγά, σαρδέλες, σολομός, ηλιόσποροι, βρώμη, κοτόπουλο, γαλοπούλα, συκώτι. Ο χαλκός βρίσκεται στο συκώτι, τα κάσιους, το σπανάκι, τη μαύρη σοκολάτα κ.ά.

Βιταμίνες

• Βιταμίνες του συμπλέγματος Β
Όλες οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β παίζουν ρόλο στη φυσιολογική ανάπτυξη του εγκεφάλου με πιο σημαντικές την κοβαλαμίνη (βιταμίνη Β12) και το φυλλικό οξύ (βιταμίνη Β9). Η έλλειψή τους δεν είναι συνηθισμένη στον πληθυσμό ανεπτυγμένων χωρών. Σε μεγαλύτερο κίνδυνο για έλλειψη βιταμίνης Β12 βρίσκονται τα άτομα που ακολουθούν vegan διατροφή. Τη Β12 τη συναντάμε στα: κόκκινο κρέας, πουλερικά, αυγά, γαλακτοκομικά, ψάρια και θαλασσινά καθώς και στα εμπλουτισμένα δημητριακά πρωινού. Το φυλλικό οξύ υπάρχει στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, μπρόκολο, λαχανάκια Βρυξελλών, σπαράγγια, όσπρια, εμπλουτισμένα δημητριακά πρωινού κ.ά.

• Βιταμίνη Α
Καλές πηγές βιταμίνης Α αποτελούν το μοσχαρίσιο συκώτι, η γλυκοπατάτα, η κόκκινη πιπεριά, τα καρότα, το πεπόνι, το σπανάκι, τα βερίκοκα, τα αυγά.

• Χολίνη
H χολίνη είναι ένα απαραίτητο συστατικό της διατροφής, που ανακαλύφθηκε το 1998 και συνεχώς αναδεικνύεται η σημασία του στην ανάπτυξη του εγκεφάλου, τη μάθηση καθώς και τη μνήμη κατά την ενήλικο ζωή. Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης οι ανάγκες σε χολίνη αυξάνονται. Πηγές χολίνης αποτελούν τα: αυγά (κρόκος), λευκό και κόκκινο κρέας, ψάρια και θαλασσινά (σολομός, μπακαλιάρος, στρείδια, γαρίδες) μπρόκολο, μανιτάρια, σόγια, φιστίκια.
Κλείνοντας, στις περισσότερες περιπτώσεις, ο εγκέφαλος αναπτύσσεται φυσιολογικά δεδομένου ότι υπάρχει ένα υποστηρικτικό περιβάλλον για την εγκυμονούσα μητέρα και το νεογέννητο βρέφος καθώς και ότι εξασφαλίζεται η παροχή όλων των απαραίτητων θρεπτικών στοιχείων μέσω μιας ισορροπημένης και πλήρους διατροφής σε όλα τα στάδια της ζωής.
 

Η Εθνική Ημέρα Αγκαλιάσματος είναι μια ετήσια εκδήλωση αφιερωμένη στο αγκάλιασμα. Δημιουργήθηκε από τον Kevin Zaborney το 1986 στο Michigan των ΗΠΑ και έκτοτε γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Ιανουαρίου, τόσο στις ΗΠΑ, όσο και σε πολλές άλλες χώρες, έχοντας πλέον καταστεί ανεπίσημα σε Διεθνή Ημέρα Αγκαλιάς.

Και ίσως φέτος, μετά από διετία μεγάλης στέρησης αγκαλιάς και αγγίγματος, λόγω των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας, η υπενθύμιση του πόσο την έχουμε ανάγκη να είναι πιο σημαντική παρά ποτέ!

Γιατί όμως η Αγκαλιά – που τόσο μας έχει λείψει – έχει τέτοια σημασία;

Μια εγκάρδια αγκαλιά είναι η μαγική φόρμουλα για να νιώθουμε πιο υγιείς, πιο χαρούμενοι και πιο ολοκληρωμένοι. Η αγκαλιά μπορεί να περιγραφεί ως χειραψία από καρδιάς. Η απλή ενέργεια του εναγκαλισμού δημιουργεί μια ευχάριστη ενέργεια τόσο για τον δότη όσο και για τον παραλήπτη. Η επιστήμη έχει μελετήσει τα θετικά της αποτελέσματα και πολλές μελέτες που σχετίζονται με την αγκαλιά και το άγγιγμα έχουν καταλήξει στο ίδιο συμπέρασμα – η αγκαλιά είναι ένα κρίσιμο κομμάτι της ανθρώπινης ανάπτυξης.

Οι ειδικοί μάλιστα συστήνουν ένα κατώτατο ημερήσιο όριο των τουλάχιστον 8 αγκαλιών την ημέρα.

Πάμε να δούμε ποια είναι τα οφέλη για την υγεία μας από την αγκαλιά:

1. Ενισχύει την υγεία της καρδιάς μας

Η αγκαλιά ενεργοποιεί την έκλυση της ορμόνης ωκυτοκίνη, η οποία μας κάνει να νιώθουμε αυτή τη ζεστασιά. Σε ένα πείραμα στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας, οι συμμετέχοντες που δεν είχαν καμία επαφή με τους συντρόφους τους ανέπτυξαν επιταχυνόμενους καρδιακούς παλμούς 10 παλμών ανά λεπτό, σε σύγκριση με τους πέντε παλμούς ανά λεπτό μεταξύ εκείνων που αγκάλιαζαν τους συντρόφους τους κατά τη διάρκεια του πειράματος.

2. Μειώνει με φυσικό τρόπο το άγχος

Εάν αισθάνεστε λίγο κουρασμένοι ή πιεσμένοι, βρείτε κάποιον για τον οποίον νοιάζεστε και κάντε του μια σφιχτή αγκαλιά. Έρευνες έχουν βρει ότι το να αγκαλιάζεις απελευθερώνει την ένταση στέλνοντας ηρεμιστικά μηνύματα στον εγκέφαλο.

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι αυτή η ορμόνη έχει ισχυρή επίδραση στις γυναίκες. Η ωκυτοκίνη προκαλεί μείωση της αρτηριακής πίεσης, της κορτιζόλης και της νορεπινεφρίνης, που είναι οι ορμόνες του στρες.

Μια μελέτη διαπίστωσε ότι τα θετικά οφέλη της ωκυτοκίνης ήταν ισχυρότερα σε γυναίκες που είχαν καλύτερες σχέσεις και πιο συχνές αγκαλιές με τον ρομαντικό τους σύντροφο. Οι γυναίκες είδαν επίσης θετικά αποτελέσματα της ωκυτοκίνης όταν κρατούσαν στενά τα βρέφη τους.

 

 

3. Βοηθά τα μωρά να αναπτυχθούν ψυχοσωματικά

Το άγγιγμα είναι κρίσιμο για τα βρέφη, ειδικά στα πρώτα στάδια της ζωής τους, καθώς τα βοηθά να δένονται με τους άλλους καθώς μεγαλώνουν. Διεξήχθη μιαμελέτη που συνέκρινε μια ομάδα υιοθετημένων παιδιών των οποίων που είχαν περάσει τα πρώτα χρόνια της ζωής τους σε ρουμανικά και ρωσικά ορφανοτροφεία χωρίς να λάβουν καμία σωματική επαφή, με παιδιά που μεγάλωσαν σε μια στοργική οικογένεια. Η έρευνα διαπίστωσε ότι τα υιοθετημένα παιδιά είχαν σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα βαζοπρεσσίνης -μιας ορμόνης που παίζει ρόλο στην οικογενειακή αναγνώριση και το δέσιμο- σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους.

 

 

5. Μπορεί να μας προστατεύσει από ασθένειες

Σε μια μελέτη με περισσότερους από 400 ενήλικες, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η αγκαλιά μπορεί να μειώσει την πιθανότητα να αρρωστήσει ένα άτομο. Οι συμμετέχοντες με μεγαλύτερο σύστημα υποστήριξης είχαν λιγότερες πιθανότητες να αρρωστήσουν. Και όσοι από αυτούς αρρώστησαν, είχαν λιγότερο σοβαρά συμπτώματα από εκείνους με ελάχιστο ή καθόλου σύστημα υποστήριξης.

 

6. Μπορεί να αναγεννήσει τους μύες

Ένα πείραμα που πραγματοποιήθηκε σε ποντίκια διαπίστωσε ότι τα μεγαλύτερα σε ηλικία ποντίκια στα οποία έγινε ένεση ωκυτοκίνης αναγέννησαν τους μύες τους πιο γρήγορα, φτάνοντας τον ρυθμό αναγέννησης των νεότερων ποντικών.

7. Φέρνει επίγνωση της στιγμής και ενσυνειδητότητα

Υπάρχει ένας διαλογισμός αγκαλιάς από τον Δάσκαλο του Zen Thich Nhat Hanh που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να φέρει περισσότερη επίγνωση, παρουσία και συνοχή στις ζωές των ανθρώπων. Όπως αναφέρει ο ίδιος, όταν αγκαλιαζόμαστε, οι καρδιές μας συνδέονται και έρχεται η επίγνωση ότι δεν είμαστε ξεχωριστά όντα. Έχει αποδειχθεί ότι το να βρίσκεσαι στην παρούσα στιγμή αυξάνει την ευτυχία και αυτός ο απλός διαλογισμός είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να συνδυάσεις την επίγνωση με μια ισχυρή δόση ωκυτοκίνης.

 Συμπέρασμα: Να αγκαλιάζεστε όσο μπορείτε! Μα αν δεν μπορείτε να διεκδικήσετε μια φυσική αγκαλιά, τουλάχιστον κλείστε τα μάτια σας και φέρτε τη στο νου σας. Δεν υποκαθιστά εντελώς την πραγματική αίσθηση, μπορεί όμως να αποκομίσετε ορισμένα από τα προαναφερθέντα οφέλη.

 

Logo Footer 1

Προσπαθούμε να παρέχουμε ένα σύνολο διαγνωστικών και θεραπευτικών υπηρεσιών που μπορούν να καλύψουν κάθε ανάγκη. Αντιμετοπίζοντας το κάθε περιστατικό ως μοναδικό.

Newsletter

Κάντε εδώ την εγγραφή σας!

© 2021 Λογοθεραπεία Χαλκίδα. All Rights Reserved. 

Κατασκευή & Υποστήριξη Creative Agency